Wednesday, 4 January 2012

Sistem Bahasa (Pelita Bahasa, Mei 2011)

Sistem Bahasa

 Oleh
Izani Hj Daud


Dalam peperiksaan Bahasa Melayu PMR terdapat dua kertas yang perlu dijawab oleh calon. Kertas 1 merupakan bentuk penulisan merangkumi ringkasan karangan, pemahaman, karangan berdasarkan bahan rangsangan, karangan respons terbuka dan KOMSAS (novel). Manakala kertas  2 pula adalah soalan objektif anika pilihan.

            Bahagian kertas 2 telah banyak dibincangkan. Oleh itu dalam penulisan ini akan dibicarakan bahagian kertas 1 yang banyak memfokuskan kepada aspek tatabahasa. Daripada 40 soalan anika pilihan yang disoal dalam kertas 1, pencerakinkan adalah seperti berikut;

  Soalan 1-7   :    Pemilihan dan penggunaan kata yang tepat  (isi tempat kosong)   
  Soalan 8-14   :  Kesalahan umum tatabahasa (menanda kesalahan)                    
  Soalan 15-17 :  Kata banyak makna (kata berhuruf condong)
  Soalan 18-17 :  Kesalahan umum tatabahasa (ayat bergaris)
  Soalan 22-24 :  Menentukan maksud ayat (ayat dicetak tebal)
  Soalan 25-27 :  Kesalahan umum tatabahasa (memilih ayat betul)
  Soalan 28-30 :  Peribahasa
  Soalan 31-35 :  Petikan cerpen/drama/prosa tradisional
  Soalan 36-40 :  Petikan sajak/pantun/syair

            Berdasarkan pencerakinan kandungan soalan Bahasa Melayu di atas, adalah jelas 27 soalan daripada 40 merupakan soalan berkaitan dengan sistem bahasa yang terdapat dalam tatabahasa Melayu dan yang selebihnya adalah soalan KOMSAS dan peribahasa.

            Untuk membolehkan seorang calon itu menjawab soalan berkaitan dengan sistem bahasa, maka calon hendaklah sekurang-kurangnya menguasai empat golongan kata iaitu kata nama, kata adjektif, kata kerja dan kata tugas. Hal ini disebabkan kesemua 27 soalan yang ditanya berkaitan dengan sistem bahasa ada kaitan dengan kefahaman empat golongan kata tersebut. Oleh itu kefahaman atau penguasaan calon dalam keempat-empat golongan kata di atas dapat membantu calon menjawab soalan.

            Seterusnya, ikuti contoh soalan yang yang dipetik daripada setiap soalan.

Soalan berkaitan pemilihan dan penggunaan kata (mengisi tempat kosong)

Soalan contoh:
Fatin tidak dapat menumpukan perhatiannya terhadap
pelajaran kerana dia benar-benar bimbang __________ kesihatan ibunya.
A oleh                                     C  pada
B akan                                    D  dengan

Jawapan yang betul ialah akan.
Untuk menjawab soalan ini pelajar perlu memahami tentang fungsi kata sendi nama akan. Kata sendi nama akan digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama, dan penggunaannya mesti didahului oleh kata adjektif yang bersifat emotif. Dalam ayat di atas perkataan benar-benar merupakan kata adjektif bersifat emotif. Oleh itu sekiranya pelajar tidak mengetahui tentang penggunaan sendi nama akan, maka sudah tentu pelajar akan terkeliru untuk memilih jawapan yang betul.

Soalan  kesalahan umum tatabahasa (menanda kesalahan)

Soalan contoh:

Bila diberitahu tentang kemalangan yang menimpa anaknya,
  A                         B
Pak Jais bergegas ke hospital. Tiada kesalahan.
                      C                                     D

  Dalam ayat di atas penggunaan kata bila tidak tepat kerana bila ialah kata tanya.
Perkataan yang betul ialah kata hubung apabila. Kata hubung apabila tergolong dalam kata hubung pancangan keterangan atau disebut juga kata keterangan, berfungsi sebagai menghubungkan klausa yang menjadi keterangan pada klausa utama. Pelajar-pelajar seharusnya dapat membezakan antara kata tanya bila dengan kata hubung apabila dengan mengenal funsi antara keduanya.
  
Soalan kata banyak makna (kata berhuruf condong)

Soalan contoh:

I   Baru dua malam yang lalu Badrul kemalangan jalan raya.

II   Kereta yang membawa Menteri Pelajaran sudah pun 
     sampai lalu terus ke hadapan Bangunan Dewan Wawasan.

III  Faiz duduk di kerusi lalu mencapai surat khabar di 
    hadapannya.
  
IV  Oleh sebab tidak lalu tidur, kakak kelihatan pucat dan tidak
      bermaya.
A   I dan III sahaja
B   II dan IV sahaja
C   I, II dan III sahaja
  I, II dan IV sahaja

  Jawapan yang betul I, II dan III sahaja.
  Perkataan lalu bermaksud peristiwa lepas, untuk menunjukkan
  sesuatu perbuatan yang dilakukan serentak atau pada masa
  yang sama.dan bersinonim dengan berjalan, melintas atau
  melewati. Jawapan IV tidak tepat kerana perkataan `lalu tidak
  sesuai untuk digandingkan atau dipadankan dengan 
  perkataan `tidur'.


Soalan kesalahan umum tatabahasa (ayat bergaris)

Soalan contoh:

Surat ini saya tulis untuk ibu saya yang berada di kampung.
A  Saya tulisan surat ini
B  Saya tulis ini surat
C  Surat ini ditulis oleh saya
D  Surat ini saya tulis

Ayat bergaris dalam soalan adalah betul.
Ayat di atas merupakan ayat pasif kata ganti nama diri pertama. Saya tulis  ialah bentuk kata kerja pasif. Kefahaman tentang kata kerja pasif membolehkan pelajar menjawab soalan ini dengan mudah. Pelajar perlu faham kata kerja pasif ialah kata kerja hasil daripada proses transformasi atau perubahan ayat aktif menjadi ayat pasif.

Soalan menentukan maksud ayat (ayat dicetak tebal)

Soalan contoh:

Persatuan Penduduk Taman Salor telah mengadakan aktiviti
gotong-royong membersihkan kawasan masjid pada 28 Februari
yang lalu.
A  Aktiviti gotong-royong telah diadakan di kawasan
    masjid pada 28 Februari yang lalu.
B  Kegiatan membersihkan kawasan masjid telah di-
     jalankan secara gotong royong oleh Persatuan
     Penduduk Taman Salor pada 28 Februari yang lalu.
C  Pada 28 Februari yang lepas, Persatuan Penduduk
     Taman Salor telah bergotong royong.
D  Persatuan Penduduk telah mengadakan aktiviti
     gotong-royong untuk membersihkan kawasan masjid
     di Taman Salor. 
    Jawapan yang betul ialah B         
     A salah disebabkan tidak menyatakan nama persatuan.
     Jawapan C juga salah kerana tidak menyatakan tempat
     kawasan. Manakala D juga salah kerana tidak menyatakan
     dengan lengkap nama persatuan. Untuk soalan bahagian ini,
     pelajar perlu berhati-hati memilih jawapan supaya jawapan
     yang dipilih mempunyai maksud yang sama atau paling hampir
     dengan ayat yang dicetak tebal.

Soalan kesalahan umum tatabahasa (memilih ayat betul)

Soalan contoh:

l    Yang akan merasmikan Bulan 1 Malaysia pada bulan
     hadapan adalah Perdana Menteri kita
ll    Mujurlah abang sempat berpaut pada dahan pokok
      sebelum dia jatuh ke tanah
lll   Ashraf meminjamkan buku yang baru dibelinya kepada
      Kashfi.
lV   Hiasan dalaman rumah Datuk Farhan teramat cantik
      pada pandangan saya.
A    l dan ll sahaja
B    lll dan lV sahaja
C    l, ll dan lll sahaja
D    ll. lll dan lV sahaja

Jawapan yang betul ialah D, iaitu ll, lll dan IV
Pilihan l salah kerana sepatutnya menggunakan
kata pemeri ialah. Pelajar perlu memahami dan dapat
membezakan anatara kata pemeri ialah dan adalah.
Kata pemeri ialah hadir di hadapan frasa nama sedangkan
kata pemeri adalah pula hadir di hadapan frasa adjektif dan
frasa sendi nama.

Soalan peribahasa

Hanya terdapat tiga soalan berkaitan peribahasa yang akan diuji
dalam peperiksaan. Biasanya soalan ini  tidak sangat mencabar dan berupa
`bonus’ untuk pelajar. Walau bagaimanapun pelajar perlu membuat hafalan
tentang peribahasa.                   

Soalan petikan cerpen/drama/prosa tradisional/
sajak/pantun/syair

Soalan bahagian ini juga tidak sesukar mana. Walaupun hanya terdapat
10 soalan sahaja untuk bahagian ini, tetapi soalan yang dikemukakan
akan dikutip daripada tiga buah antologi iaitu antologi di tingkatan 1, 2 dan 3.
Pelajar-pelajar perlu membaca kesemua antologi yang dipelajari di ketiga-tiga
tingkatan.

Perbincangan ringkas ini menjelaskan bahawa kefahaman pelajar tentang  tatabahasa, terutamanya golongan kata, sangat penting untuk membolehkan pelajar menjawab soalan Bahasa Melayu PMR Kertas 1. Apa yang berlaku di bilik darjah, pelajar-pelajar dilonggokkan dengan latih tubi tanpa kefahaman yang jelas tentang aspek tatabahasa. Mereka hanya membuat latih tubi berterusan untuk menjadikan mereka `serasi’ dengan soalan yang kebiasaannya disoal dalam peperiksaan tanpa mempunyai kefahaman yang mendalam.

Oleh itu guru-guru bahasa Melayu hendaklah mengambil inisiatif yang bersungguh-sungguh supaya anak-anak didik mendapat kefahaman yang  mantap dalam aspek tatabahasa sejak di peringkat menengah rendah lagi.  Maka apabila mereka meneruskan pembelajaran bahasa Melayu pada peringkat lebih tinggi, akan tiada lagi masalah yang dihadapi kerana mereka telah mempunyai asas yang kukuh dalam aspek tatabahasa.

( Pelita Bahasa, Mei 2011 )
                             

No comments:

Post a Comment