BAHASA MEMPENGARUHI
KEJAYAAN PELAJAR
Oleh
Izani Hj Daud
Peperiksaan adalah suatu peristiwa yang besar dalam kehidupan seorang
individu pelajar. Hal ini demikian kerana peperiksaanlah yang akan menentukan
sama ada cerah atau sebaliknya masa depan pelajar.
Peperiksaan merupakan suatu
penilaian yang dijalankan untuk menguji sejauh manakah kecekapan calon dalam
menjawab soalan. Soalan yang diajukan akan menguji ingatan pelajar terhadap
suatu fakta atau teori. Oleh itu ingatan dan kecekapn calon adalah penting
dalam menjawab soalan. Secara mudahnya, ada fakta maka markah akan diperoleh
dan begitulah sebaliknya.
Walau bagaimanapun, sekadar mengingat
fakta kadangkala tidak menjamin seseorang calon itu lulus atau cemerlang,
pelajar harus menyampaikan atau mengaplikasikan fakta yang ada agar menepati
kehendak soalan. Di sinilah bahasa memainkan peranan yang sangat penting.
Seseorang yang lemah dalam penggunaan bahasa tidak akan berupaya untuk
memaparkan idea dengan baik kerana bahasa merupakan media untuk menyampaikan
sesuatu dalam bentuk tulisan. Fakta yang ada akan menjadi sia-sia sekiranya
tidak dapat disampaikan mengikut kehendak soalan. Contohnya, ayat tergantung
atau ayat yang tidak mempunyai penerangan dan penjelasan yang lanjut sudah
tentulah tidak akan mendapat markah yang baik. Ayat yang tergantung akan memberikan
gambaran bahawa pelajar tidak dapat memperkembang sesuatu idea dengan baik.
Pelajar itu mungkin tahu semua fakta, tetapi disebabkan penguasaan bahasanya
lemah, dia gagal menjawab soalan dengan baik.
Kelemahan dalam penguasaan bahasa juga
akan menyebabkan seseorang pelajar membuat tanggapan yang salah atau tidak
tepat terhadap sesuatu istilah yang digunakan dalam soalan peperiksaan.
Misalnya, soalan yang berbunyi:
Huraikan
dengan jelas pelbagai bentuk
kepercayaan
keagamaan dan amalan adat
masyarakat
Arab Pra-Islam.
(Soalan
Sejarah STPM)
Soalan ini mudah difahami. Soalan
meminta calon menghuraikan sesuatu. Istilah “huraikan” bermaksud, calon diminta
memberikan keterangan untuk menjelaskan sesuatu. Dalam konteks soalan ini,
calon diminta menerangkan:
a)
bentuk-bentuk kepercayaan keagamaan
masyarakat
Arab
pra-Islam DAN
b)
amalan adat masyarakat Arab
pra-Islam.
Calon-calon hanya
dikehendaki menyenaraikan perkara- perkara di atas dalam bentuk esei. Jika
calon boleh berbuat demikian, maka calon akan mendapat markah yang baik.
Ada juga soalan
yang meminta calon membuat penilaian terhadap sesuatu seperti:
Nilaikan secara kritikal tentang
gerakan antikerajaan
Islam yang dikenali sebagai riddah
setelah wafatnya
Rasulullah s.a.w.
(Soalan Sejarah STPM)
Istilah yang
digunakan dalam soalan ialah “nilaikan secara kritikal”. Bentuk soalan ini
berbeza daripada soalan ”huraikan”. Dalam soalan berbentuk huraian, calon hanya
perlu menghuraikan sesuatu dengan membuat huraian terus yakni memaparkan segala
fakta yang berkaitan. Tetapi bagi soalan bentuk penilaian, selain calon
dikehendaki mengemukakan fakta, calon juga hendaklah menyatakan pandangan atau
pendapat sendiri yakni memberikan komen atau ulasan supaya jawapan yang diberi
kelihatan kritis dan analitis.
Terdapat banyak
lagi istilah yang digunakan dalam soalan; seperti “jelaskan”, “sejauh manakah”,
“bincangkan”, dan lain-lain lagi. Pelajar hendaklah dapat membezakan
istilah-istilah ini dengan berbincang dengan guru.
Selain itu, pelajar
hendaklah memahami frasa-frasa yang digunakan dalam soalan. Frasa-frasa yang
dimaksudkan berupa kata-kata kunci yang digunakan dalam soalan. Frasa yang
digunakan sangat mustahak untuk diberi perhatian kerana melaluinya calon akan
mengetahui kehendak soalan. Dengan kata kunci ini calon juga akan dapat
mengetahui bahagian atau pecahan soalan.
Contohnya:
Bincangkan tujuan
penaklukan negeri Mesir
oleh Khalifah Umar
Al-Khattab dan analisiskan
faktor yang membawa
kejayaan operasi itu.
(Soalan Sejarah
STPM)
Soalan di atas mengandungi dua
bahagian. Pertama, tujuan penaklukan dan kedua, factor kejayaan. Calon tidak
teliti atau tidak memahami soalan berkemungkinan hanya menjawab bahagian
pertama sahaja. Walaupun calon menjawab (bahagian pertama) dengan panjang lebar
tetapi markah yang akan diperoleh hanyalah sebahagian daripada markah penuh
yang diperuntukkan.
Satu lagi perkara yang perlu diberi
perhatian dalam menjawab soalan peperiksaan ialah ejaan. Dalam menjawab soalan
peperiksaan mata pelajaran bahasa Melayu, kesalahan ejaan sudah tentulah akan
menyebabkan markah dipotong. Walaupun dalam mata pelajaran lain seperti Sejarah
atau Geografi aspek ejaan tidak diambil kira tetapi kesalahan ejaan yang banyak
akan menyukarkan pembacaan, lebih-lebih lagi jika tulisan calon sukar dibaca.
Apabila keadaan ini berlaku sudah tentulah akan menjejaskan pemarkahan.
Di samping itu, struktur ayat yang
tidak betul juga akan memberi kesan kepada jawapan yang disampaikan oleh calon.
Struktur ayat yang tunggang langgang menyebabkan fakta yang hendak dikemukakan
tidak kesampaian. Biasanya calon kategori ini akan menulis jawapan dengan
menggunakan ayat panjang yang berbelit-belit yang akhirnya menyebabkan jawapan
terpesong.
Tegasnya, selain fakta yang diperlukan
dalam jawapan peperiksaan, tahap penguasaan bahasa juga adalah penting untuk
menjamin kejayaan seseorang pelajar. Sebab itulah dikatakan bahawa pelajar yang
mahir dalam penguasaan bahasa mempunyai potensi yang tinggi untuk berjaya
dengan cemerlang dalam peperiksaan.
( Pelita Bahasa,
Februari 1998 )
No comments:
Post a Comment