Wednesday, 14 December 2011

Aspek Kajian Sastera untuk Teks Komsas (Pelita Bahasa November, 2009)

ASPEK KAJIAN SASTERA UNTUK TEKS KOMSAS

Oleh
Izani Hj Daud


Komponan sastera dalam mata pelajaran Bahasa Melayu diperkenalkan dengan tujuan untuk mendedahkan bidang sastera kepada semua pelajar, baik pelajar aliran sastera mahupun pelajar aliran sains. Langkah tersebut membolehkan mereka yang berada dalam aliran bukan sastera turut mengetahui perkembangan sastera tanah air.

         
Ada tujuh aspek yang perlu dikaji untuk teks KOMSAS, iaitu sinopsis, tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, nilai, gaya bahasa dan pengajaran.

          Sinopsis merupakan ringkasan tentang cerita yang dibuat lebih kurang 100 hingga 150 perkataan. Sinopsis meliputi perkara penting dalam cerita yang mengandungi huraian cerita mengikut urutan masa berdasarkan plot. Melalui sinopsis, tema, persoalan, mesej, nilai, latar masyarakat dan lain-lain dapat dikenal pasti.

          Dalam sesebuah cerita,  terdapat tema dan persoalan.  Banyak pelajar yang tidak dapat membezakan antara tema daripada persoalan, baik dalam novel, cerpen, drama, prosa tradisional mahupun puisi.

Tema ialah persoalan utama dalam sesebuah karya yang ingin disampaikan oleh penulis. Tema disampaikan sama ada secara langsung (eksplisit) atau secara tidak langsung (implisit). Antara contoh tema termasuklah semangat patriotik, keagamaan, kasih sayang dan pengorbanan.  

Tema juga dapat diistilahkan sebagai isu pokok atau persoalan besar yang dipaparkan dalam  karya. Dalam sebuah cerita, hanya terdapat satu tema sahaja.

Persoalan pula merupakan hal atau perkara  kecil yang lain yang menjuruskan tema. Contohnya, jika sesebuah karya itu bertemakan tentang keagamaan, semua persoalan atau isu kecil yang terdpat di dalamnya akan berkisar pada keagamaan. Misalnya, dosa, pahala, ibadah, kepercayaan, tawakal, syurga, neraka dan lain-lain lagi yang bersangkutan dengan perkara kerohanian

Gamba rajah yang berikut memperlihatkan pertalian antara tema dengan persoalan.
Oval: P                    P                       P



P                         P                            P



P                         P                              P



P                 P                       PTEMA









                           P – Persoalan / isu-isu kecil
Satu lagi aspek kajian KOMSAS ialah watak dan perwatakan. Watak merupakan pelakon atau pelaku atau tokoh yang menggerakkan sesebuah cerita dengan cara berhubungan sesama watak.  Lazimnya terdapat lapan jenis watak iaitu, watak utama, watak sampingan, watak bundar, watak pipih, watak dinamik, watak statik, watak protagonis dan watak antagonis. Watak juga boleh terdiri daripada bukan manusia.

Perwatakan pula merupakan pelukisan atau gambaran tentang watak dari aspek luaran dan dalaman yang ditonjolkan dalam sesebuah cerita. Perwatakan dapat dianalisis dan diperhatikan melalui dialog, gerak-geri, tindak-tanduk, cara berfikir, cara bercakap, rupa paras, fizikalnya, kepercayaannya, ideologi, gambaran perasaan seseorang atau watak, dan komen watak lain.

          Aspek latar juga dikaji dalam KOMSAS. Latar terbahagi  kepada tiga, iaitu, latar masa, latar tempat dan latar masyarakat.

Latar masa meliputi waktu atau masa. Contohnya, pagi, tengahari, petang, malam, musim, tahun, abad, era atau zaman.

Latar tempat merupakan ruang atau tempat peristiwa berlakunya peristiwa yang berkaitan dengan lokasi geografi, topografi dan sebagainya.

 Latar masyarakat pula merujuk  kumpulan manusia yang terlibat dalam sesuatu karya, seperti masyarakat pelajar, masyarakat petani atau masyarakat kampung. Latar masyarakat juga merangkum bangsa atau etnik, kehidupan sosial, ekonomi dan sebagainya yang bersesuaian dengan watak.

 Aspek nilai turut dikaji dalam teks KOMSAS. Nilai merupakan sesuatu perbuatan atau tingkah laku yang disukai yang diterapkan dalam sesebuah karya. Antara contoh nilai termasuklah baik hati, berdikari, hemah tinggi, hormat menghormati, kasih sayang, keadilan, kebebasan, keberanaian, kebersihan mental dan fizikal, kejujuran, kerajinan, kerjasama, kesederhanaan, kesyukuran, rasional dan semangat bermasyarakat. Nilai dapat diperoleh terutama melalui watak. Hal itu dikatakan demikian kerana melalui akasi watak seperti gerak geri dan tutur kata akan terserlah perilaku baik yang ada pada watak.


Yang juga menjadi kajian ialah gaya bahasa. Melalui kajian dibuat akan diketahui corak, bentuk atau rupa sesuatu bahasa yang meliputi penggunaan kata, frasa dan ayat tertentu dalam situasai tertentu. Antara jenis gaya bahasa, termasuklah penggunaan diksi, personifikasi, simile, metafora, hiperbola, sinkof dan perlambangan.  Kajian yang teliti terhadap sesebuah karya akan menemukan gaya bahasa yang disebut itu, walaupun tidak semua jenis gaya bahasa digunakan bergantung kepada kecenderungan penulisnya.

 Aspek pengajaran merupakan perkara penting dalam sesebuah karya.  Hal itu dikatakan demikian kerana setiap penulis mempunyai pesanan tertentu yang hendak disampaikan kepada pembaca melalui karyanya. Semua penulis menggunakan pena mereka untuk menyampaikan pengajaran yang baik kepada orang ramai melalui penulisannya. Pengajaran dikenali sebagai amanat atau mesej yang berbentuk  pandangan moral yang berupa nasihat atau pesanan yang hendak disampaikan oleh pengarang kepada pembaca atau penonton.

( Pelita Bahasa, November 2009 )

No comments:

Post a Comment