Unsur Mencintai Alam Sekitar
dalam
Lestari Bukit Menghijau
Oleh
Izani Hj. Daud
Terdapat gesaan dibuat supaya Kementerian Pelajaran
menggubal sukatan pelajaran mewujudkan mata pelajaran Pendidikan Alam Sekitar bertujuan
memberi kesedaran kepada masyarakat akan kepentingan untuk memelihara alam
sekitar. Walau pun setakat ini mata pelajaran tersebut belum lagi dimulakan di
peringkat sekolah tetapi pemilihan novel Lestari Bukit Menghijau yang
bertemakan tentang kecintaan terhadap alam semula jadi, yang dijadikan teks Komponen
Sastera dalam Pengajaran Bahasa Melayu (Komsas) tingkatan 2 bermula tahun 2011
adalah suatu permulaan kearah itu.
Menyedari
kesedaran alam sekitar perlu dimulakan pada peringkat sekolah lagi iaitu, sejak
usia muda, murid-murid perlu didedahkan kepada kesedaran menjaga kelestarian
alam semula jadi, kepentingan kebersihan, memelihara hutan dan sebagainya, maka
novel Lestari Bukit Menghijau, karya Syed Mahadzir Syed Ibrahim yang wataknya
terdiri daripada pelajar sekolah, guru dan orang-orang kampung dengan latar
belakang di kawasan perkampungan, sekolah dan bukit yang dipenuhi dengan
tumbuh-tumbuhan alam semulajadi dikira sangat sesuai untuk mendekatkan pelajar
terhadap pemeliharaan alam sekitar.
Pelbagai
peristiwa yang dipaparkan dalam novel ini yang membawa mesej agar masyarakat
mencintai alam sekitar dan khazanah alam, antaranya, peristiwa Zahiran dimarahi
Pak Tua semasa Zahiran sedang menebang pokok bunga cempaka putih di hadapan
rumahnya. Zahiran akur dengan larangan Pak Tua itu. Pak Tua kemudiannya
memberitahu nama saintifik pokok tersebut ialah michelia alba dan
menyatakan khasiatnya adalah untuk mengubat bisul, kudis dan bronkitis.
Manakala bunganya boleh diramas buat mandian bagi mereka yang demam panas.
Peristiwa
yang sama berlaku ke atas Lebai Jusoh, Ketua Kampung Alor Rambai , apabila Pak
Tua menghalang Lebai Jusoh daripada menebang pokok kacang kelor di sebelah
kedai runcit Pak Long Hamad.
“Eh, kenapakah pula pokok ni tak
boleh ditebang?”
tanya Lebai Jusoh
dengan muka yang merah menahan marah.
“Saya sayang pokok tu!”
ujar Pak Tua, membuat
yang lain mendengar
tersenyum simpul.
(m.s. 8)
Sebagai
seorang yang pakar dalam bidang tumbuh-tumbuhan, Pak Tua menyatakan bahawa nama
lain bagi pokok kacang kelor ialah Emungai, remunggai atau remunggai dan nama
saintifiknya, moringga oleifera. Pak Tua menjelaskan daun pokok kacang
kelor boleh digunakan untuk membersihkan darah, mengurangkan kandungan gula dan
mengawal tekanan darah di dalam badan seseorang.
Kesungguhan
Pak Tua atau Profesor Osman Yunus dalam penjagaan
kelestarian alam semula jadi dapat dilihat daripada kekaguman Zahiran terhadap
keadaan di bukit Bintangor yang tiada semak samun, dan seolah-olah berada di
sebuah taman rekreasi yang dijaga rapi seperti berada di Taman Botani
Putrajaya. Dengan setiap batang pokok
ditandakan dengan namanya seperti pokok surian baharu, merbau, melembu, terap
nasi, meranti nemusu, kapur, pulai, rattan, sesenduk, mengkirai, ubah, tapak
hantu dan sebagainya.
Rahsia
pokok bintangor yang banyak ditanam oleh Pak Tua terbongkar hasil pertemuan
Zahiran dan Pak Tua. Hal ini mendapat penjelasan daripada Pak Tua apabila
beliau memberitahu Zahiran bahawa uji kajinya
daripada sampel (+)-calanolide yang diekstrak daripada bintangor
species calophyllum lanigerum yang diperoleh dari belantara hutan
Sarawak telah berjaya menemui penawar AIDS. Tetapi Pak Tua sedih kerana
isterinya, Kamariah yang menghidap virus HIV tidak dapat diselamatkan.
“Penawar yang kami usahakan tidak sempat
dinikmati oleh kamariah. Pak Tua berasa
sungguh
kesal dan sebak apabila mengenang-
kan
perkara ini”
(m.s.108)
Penjagaan
alam sekitar juga dapat dilihat dengan
kehadiran pengetua baru Sekolah Menengah Alor Rambai, Cikgu Idham, yang telah
berusaha mengubah landskap sekolah dan menyedarkan warga sekolah terhadap
kepentingan alam sekitar dengan memperkenalkan `Kempen Amalan Hijau Sekolah’.
Melalui kempen ini para pelajar tidak dibenarkan membawa tisu kertas ke sekolah
sebaliknya dikehendaki menggunakan sapu tangan supaya dapat mengurangkan
sampah, menjimatkan tenaga dan belanja. Selain itu tong-tong sampah yang
berkarat ditukar dengan tong sampah kitar semula.
Bagi
menanamkan sikap kesedaran menjaga kelestarian alam semulajadi Cikgu Idham
membuat persiapan menyertai Pertandingan Sekolah Lestari Anugerah Alam Sekitar.
Untuk tujuan ini, sebelum cuti sekolah, Cikgu Idham membahagikan
pelajar-pelajar tingkatan tiga, empat dan bekas pelajar yang tinggal
berhampiran sekolah kepada empat kumpulan iaitu kumpulan 1 mencari pelbagai
jenis pokok bunga, kumpulan 2 menanam, kumpulan 3 menangkap burung dan kumpulan
4 mengisi kolam dengan pelbagai jenis ikan.
Aspek
kebersihan juga di tekankan dalam novel ini. Hal ini dapat dilihat apabila
keputusan mesyuarat sekolah menerima cadangan Pak Tua untuk bergotong royong
membersihkan persekitaran kampung ekoran beberapa orang murid Sekolah Menengah
Alor Rambai demam kuning. Tumpuan aktiviti gotong royong akan dijalankan di
kawasan rumah Pak Hamid, bapa Hamzah yang menjadi mangsa pertama serangan demam
kuning akibat nyamuk.
Selain unsur mencintai alam sekitar yang digarapkan
dalam novel, terdapat banyak lagi nilai yang ditemui seperti kesederhanaan
dalam hidup. Pak Tua yang tidak mendedahkan latar belakang atau identitinya
yang sebenar sehinggalah akhbar Berita Minggu menyiarkan tajuk besar berbunyi: “Profesor
Osman Yunus - Pesara Penyelidik Sintesis Organik Telah Mewakafkan Tanahnya di
Bukit Bintangor untuk Tujuan Pendidikan dan Penyelidikan”.
Nilai
berhemah mulia juga diterapkan dalam novel ini, apabila Pak Tua tidak mengambil
apa-apa tindakan ke atas Seleman dan Kasa yang membuat khianat dengan melakukan
pembakaran terbuka yang menyebabkan api itu merebak dan memusnahkan pokok-pokok
Bintangor Pak Tua.
Sesungguhnya
novel ini sangat sesuai untuk dijadikan bahan bacaan dalam kalangan murid-murid
sekolah, bukan sahaja disebabkan di dalamnya mengandung unsur kependidikan alam
sekitar tetapi banyak lagi nilai-nilai murni yang lain diketengahkan yang dapat
membina dan menjana sahsiah dan keperibadian terpuji dalam kalangan pelajar.
(Pelita Bahasa, Disember 2011)
No comments:
Post a Comment