Mengumpul Rencana Pengarang Akhbar
Cara Mudah Menulis Karangan
Oleh
Izani Hj Daud
Terdapat banyak jenis
karangan dalam sukatan peperiksaan Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) Bahasa Melayu Kertas. Salah satu karangan yang kerap kali disoal dalam
peperiksaan ialah karangan jenis perbincangan. Karangan jenis perbincangan membawa atau menghasilkan markah yang baik
jika dipenuhi siri-ciri karangan tersebut.
Antara ciri karangan jenis
perbincangan termasuklah:
·
Isi yang logik.
·
Fakta yang tepat.
·
Hujahan yang matang.
·
Fakta yang berkaitan antara satu sama lain.
·
Setiap perenggan mempunyai satu fakta dengan
huraian dan contoh yang sesuai.
·
Bahasa yang mudah.
·
Kesimpulan berdasarkan hujah yang dikemukakan.
Soalan jenis
ini biasanya mempunyai hubung kait dengan isu-isu semasa atau topik-topik
hangat. Oleh itu, dalam penulisan karangan
jenis perbincangan isi-isi yang
dikemukakan mestilah logik atau munasabah yang disokong oleh bukti-bukti sahih atau contoh-contoh yang sesuai. Untuk
mendapatkan fakta, pelajar hendaklah sentiasa membaca akhbar atau majalah.
Selain mencatat fakta penting daripada media massa, pelajar-pelajar juga bolehlah mencatatkan perangkaan yang
terdapat dalam isu yang diperkatakan.
Contohnya, tentang isu kemalangan
jalan raya yang hangat diperkatakan masa kini. Pelajar-pelajara bolehlah membuat catatan
perangkaan tentang jumlah yang terkorban, cedera parah atau peringkat umur yang
banyak terlibat dalam kemalangan jalan raya. Perangkaan kemalangan jalan raya
dapat menyokong huraian dan isi penting dalam sesebuah karangan jenis
perbincangan.
Isi pokok / fakta
utama
|
Isi sampingan /
huraian lanjut
|
Contoh / bukti / statistik
yang boleh menyokong
|
Dalam penulisan
karangan jenis perbincangan, perbincangan hendaklah meluas dan lebih terperinci
. Fakta yang dikemukakan bukan setakat pernyataan umum, tetapi hendaklah diperbincangkan
secara mendalam dan memberikan cadangan untuk mengatasinya.
Misalnya, tentang kemalangan jalan
raya. Pelajar-pelajar tidak seharusnya hanya mengemukakan punca-punca yang
menyebabkan beralakunya kemalangan jalan raya. tetapi memberikan syor bagaimana
cara yang berkesan untuk mengatasi masalah ini.
Memandangkan soalan
karangan jenis perbincangan ini popular, maka pelajar haruslah bersedia lebih awal. Satu cara paraktikal
yang dapat dilakukan adalah dengan mengumpul keratan akhbar harian. Keratan
akhbar yang sesuai dikumpul ialah rencana pengarang akhbar.
Keratan akhbar
|
Tampal di dalam buku
khas
|
Pelajar membentang
isu / fakta di depan kelas
|
Perbincangan terbuka (komen / pandangan)
|
Mengumpul semua
fakta hasil perbincangan
|
Menulis karangan
|
Untuk mengurangkan beban pelajar,
aktiviti mengumpul keratan akhbar boleh dibuat secara kumpulan. Guru sendiri
mengambil inisiatif mewajibkan setiap pelajar membuat keratan rencana pengarang
akhbar secara bergilir-gilir(mengikut giliran).
Keratan-keratan akhbar tersebut hendaklah ditampalakan di di dalam buku
khas untuk memudahkan rujukan dibuat. Pelajar-pelajar juga bolehlah diminta
tampil ke hadapan untuk menerangkan isu atau fakta berdasarkan keratan akhbar
yang diperoleh. Setelah itu guru membuka peluang kepada pelajar untuk membuat
komen atau memberi pandanganberdasarkan isu tersebut. Sambil itu pelajar-pelajar
lain catatan daripada idea yang disampaikan. lain membuat catatan daripada idea
yang disampaikan.
Pengalaman penulis
sebagai guru Bahasa melayu menunjukkan cara ini menyeronokkan dan merangsang
minat pelajar. Kaedah ini juga akan menjimatkan masa kerana hasil daripada kerjasama
pelajar fakta yang diperoleh dapat dikongsi bersama antara pelajar dalam kelas.
Selain itu, guru juga boleh membina soalan karangan berdasarkan isu-isu yang
terdapat dalam keratan akhbar tersebut.
Tegasnya, karangan jenis perbincangan
dapat memberi peluang kepada pelajar untuk mendapat markah yang tinggi dalam
peperiksaan jika langkah awal diambil. Di samping itu juga karangan jenis ini
akan mendorong pelajar berfikir dan memberi pandangan yang logik dan kritis.
Selain itu pelajar-pelajar juga akan menjadi prihatin kepada isu-isu semasa
yang akan mempercepat lagi tahap kematangan para pelajar.
( Pelita Bahasa, November 2006 )
No comments:
Post a Comment