Pantun Menyerlah Keperibadian Unggul
Oleh
Izani Hj Daud
Budaya kehidupan orang Melayu yang dikaitkan dengan
aspek kesantunan tiada siapa yang dapat menidakkannya, malah memang sudah
menjadi identiti bangsa bernama Melayu. Hal ini dapat dilihat melalui cara
hidup orang Melayu yang penuh dengan penghormatan, tutur kata lembut, berbudi
bahasa, dan bersopan santun. Ciri-ciri terpuji atau pengamalan nilai murni ini
sudah menyebati dalam diri orang-orang Melayu.
Salah
satu cara untuk kita mengenali keperibadian orang Melayu iaitu, melalui pantun
yang sentiasa diucapkan oleh orang-orang Melayu. Pantun merupakan salah satu
bentuk puisi Melayu lama yang mempunyai kedudukan istimewa dalam masyarakat
Melayu tradisional. Malahan banyak aspek kehidupan masyarakat Melayu zaman
silam dapat dilihat melalui pantun. Hal ini kerana pantun dijadikan sebagai
media lisan untuk berinteraksi. Oleh hal yang demikian, tidak keterlaluan jika
dikatakan pantun itu sebagai pancaran kehidupan orang Melayu.
Penggunaan
pantun dalam kehidupan harian masyarakat tradisional orang Melayu dapat dilihat
melalui hubungan sosial, agama, adat resam, unsur jenaka, pendidikan, nasihat,
kias dan ibarat, dan pelbagai lagi.
Sifat-sifat
terpuji yang ada pada orang Melayu dalam kehidupannya menyebabkan mereka begitu
menyanjung seseorang yang disayangi dan dihormati. Mereka tidak mudah melupakan
jasa atau bakti yang diberikan kepada mereka. Melalui sifat-sifat ini, mereka
sangat memuliakan seseorang, sehingga terhasil pantun;
Pisang emas dibawa belayar,
Masak
sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang
budi dibawa mati.
Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung
Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
Budi
yang baik dikenang jua.
Pantun di atas bukan sahaja indah didengar, tetapi
memberi maksud begitu mengesankan kepada mereka yang mendengar. Hal ini
menunjukkan orang Melayu sebagai satu bangsa yang mempunyai sifat murni, iaitu
tidak mudah melupakan jasa yang pernah ditabur oleh seseorang. Pengungkapan
pantun itu juga menampakkan pantun tidak dicipta secara sembarangan tetapi berkait
rapat dengan alam persekitaran Melayu ketika itu. Misalnya, penggunaan
perkataan `belayar’ sangat berkait rapat dengan kehidupan orang Melayu dahulu
yang tinggal di persisiran pantai.
Unsur-unsur keislaman juga terungkap dalam pantun.
Orang Melayu yang juga orang Islam banyak menggunakan pantun untuk menyampaikan
dakwah, juga memberi peringatan dan pesanan kepada orang ramai agar tidak
melakukan perkara-perkara yang tidak baik atau yang dilarang supaya dapat
menjamin kesejahteraan di dunia dan di akhirat.
Todak menyerang Singapura,
Habis
dikerat dicincang lumat,
Bila
khianat pada manusia,
Dunia
akhirat tidak selamat.
Bukan
tanah menjadi padi,
Kalau
jadi hampa melayang,
Bukan
bang menjadi haji,
Jadi
Haji tak pernah sembahyang.
Pantun yang diungkap jelas membawa unsur keagamaan,
iaitu mengajak manusia membuat kebaikan
dan menjauhkan perbuatan yang boleh memudaratkan atau pun ditegahkan.
Dalam masyarakat Melayu silam, penggunaan pantun
begitu terserlah dalam upacara adat terutama dalam majlis perkahwinan. Tidak
akan menjadi lengkap sebuah upacara perkahwinan atau peminangan jika tidak
disulami dengan pantun. Selain sebagai adat, pantun dijadikan sebagai alat
komunikasi dalam upacara sedemikian. Kehadiran pantun akan dapat mencerminkan
kesantunan dan juga ketertiban upacara yang dijalankan. Justeru, pantun menjadi
sebagai alat upacara adat yang dilafazkan oleh orang-orang tertentu yang
mengendalikan upacara berkenaan. Misalnya, dalam peminangan, pantun-pantun di
bawah biasa diucapkan;
Terjun ke air lalu berenang,
Jatuh
ke lubuk lalulah mati,
Persembahan
tanda sirih pinang,
Tetapi
tiada dengan sepertinya.
Sepinang
dua pinang,
Habis
pinang dalam raga,
Sudah
dimakan sirih pinang,
Apa
cerita mahu dibuka?
Oleh kerana perkahwinan dalam masyarakat Melayu
adalah satu perkara penting, sementelahan pula agama Islam yang menjadi anutan
orang-orang Melayu itu sendiri begitu mengambil berat tentang perkahwinan dan
kehidupan berumah tangga, maka orang Melayu begitu sensitif. Justeru, hal
tersebut perlu diuruskan sebaik mungkin, lalu digunakan pantun demi menjaga
kesantunan dalam berbahasa supaya upacara yang dijalankan itu berjalan dengan
harmonis. Hal ini penting kerana bahasa pantun lebih kepada bahasa berkias, iaitu
tidak memperkatakan sesuatu itu secara langsung tetapi mesejnya dapat
disampaikan seperti yang diinginkan.
Sifat orang Melayu juga suka berjenaka. Bahan jenaka
dijadikan sebagai hiburan bagi mereka. Tidak kira di mana saja bahan jenaka
biasa diperkatakan baik dalam keadaan tidak formal mahu pun dalam situasi
formal. Unsur-unsur jenaka biasanya disisipkan melalui pantun. Hal ini kerana
selain bahan jenaka itu dapat disampaikan, pantun juga sedap dan enak didengar,
kerana pantun merupakan jenis bahasa berirama yang mempunyai intonasi sekata
antara pembayang dan maksudnya.
Pinggan tak retak, nasi tak dingin,
Engkau
tak hendak, aku tak ingin,
Ngak,
ngak si,
Gigi
rongak tinggal gusi.
Pantun-pantun ini menggambarkan kehidupan orang
Melayu yang sentiasa berada dalam keadaan harmonis dan menggembirakan.
Unsur-unsur jenaka yang terdapat dalam pantun memperlihatkan bahawa orang
Melayu mencintai kedamaian dan seboleh mungkin untuk menghindarkan ketegangan.
Misalnya pantun di atas, mungkin dilafazkan oleh teruna yang menghadapi putus
cinta dengan kekasihnya. Kata-kata sedemikian dituturkan bertujuan membujuk
diri sendiri agar perkara-perkara yang tidak diingini tidak akan berlaku,
seperti melakukan sesuatu yang boleh memudaratkan akibat ditinggalkan kekasih.
Selain itu, pantun juga dapat menggambarkan kepada kita bahawa masyarakat
Melayu tradisional mengutarakan mesej nasihat dan pendidikan. Pantun dilihat
sebagai satu media atau alat untuk menjalankan usaha memberi tunjuk ajar atau
berunsurkan pendidikan. Hal ini dapat dilihat melalui pantun-pantun yang
berkaitan dengannya. Contohnya;
Tukul takal balik bukit,
Siapa
nakal boleh sakit.
Tak
tumbuh tak melata,
Tak
sungguh orang tak kata.
Bintang
tujuh sinar berseri,
Bulan
purnama datang menerpa,
Ajaran
guru hendak dicari,
Mana
yang dapat janganlah lupa.
Ketiga-tiga
pantun di atas berunsurkan nasihat dan pendidikan. Biasanya ditujukan kepada
kanak-kanak, iaitu salah satu cara orang-orang Melayu tradisional mengajar dan
mendidik anak-anak mereka. Hal ini menunjukkan keprihatinan orang Melayu
terhadap pendidikan anak-anak mereka supaya menjadi orang berguna.
Selain
pantun nasihat terdapat juga pantun yang berunsurkan kias dan ibarat. Pantun
jenis ini menggambarkan juga tentang kesantunan orang Melayu yang membuat
kiasan atau sindiran secara tidak langsung tetapi menggunakan media pantun
supaya apa yang hendak diperkatakan atau ditegur itu tidak mendatangkan
kemarahan. Contoh-contoh pantun yang dapat
dikutip seperti berikut;
Satu dua tiga enam,
Satu enam jadi tujuh,
Buah
delima yang ditanam,
Buah
berangan hanya tumbuh.
Lebat sungguh padi sahaya,
Kayu
tumbang dari pangkalan,
Hairan
sungguh di hati sahaya,
Burung
terbang disambar ikan.
Perkara tersirat daripada penggunaan kata dalam
pantun menunjukkan ketajaman sindiran yang ditujukan kepada sasaran tertentu. Pantun ini juga
memperlihatkan ketajaman fikiran orang-orang Melayu yang berupaya mengungkap
kata yang mempunyai maksud begitu mendalam.
Sesungguhnya daripada pantun, kita dapat melihat
kehidupan orang-orang Melayu zaman silam dalam semua aspek. Mereka
mempunyai nilai kehidupan yang tinggi
dan murni serta penuh kesantunan dalam setiap gerak laku atau tindakan. Mereka
menjalani kehidupan dengan penuh keharmonian dan begitu menitikberatkan aspek
nilai murni dalam penghidupan. Adakah masyarakat Melayu moden hari ini mampu
mempertahankan dan mengekalkan nilai-nilai mulia dan terpuji ini?
(Dewan Budaya, Oktober 2011)
No comments:
Post a Comment