Thursday 15 December 2011

Sendi Nama `di' (Pelita Bahasa, Jun 2003)

SENDI NAMA DI

Oleh
Izani Hj Daud



Masih banyak pelajar yang lemah dalam penggunaan kata sendi nama. Banyak pelajar  yang terkeliru dengan penggunaannya, justeru kerap kali sendi nama digunakan secara yang tidak tepat. Hal ini berlaku kerana rata-rata pelajar  tidak memahami  atau menguasai fungsi sendi nama itu. Antara sendi nama yang selalu menimbulkan masalah kepada pelajar termasuklah penggunaan  sendi nama di.

            Secara lebih khusus, sendi nama di dapat dibahagikan kepada tiga yang utama.

1)                Digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang
menunjukkan tempat yang tetap. Dengan kata lain, sendi
nama ini digunakan untuk menunjukkan hubungan tempat
dan ditulis terpisah daripada kata atau frasa nama yang mengikutinya.

2)                Digunakan untuk menunjukkan semacam lingkungan mujarad,melalui kiasan dengan penggunaan maksud tempat. Dalam penggunaan ini, perkara yang dimaksudkan itu dikaitkan dengan sesuatu yang mempunyai lingkungan mujarad bagi perkara yang menyatakan tempat.

3)                Digunakan bersama-sama kata nama arah, seperti dalam, antara, atas  dan luar. Bentuk sendi nama di dengan kata nama arah lazimnya digunakan untuk menunjukkan hubungan tempat atau ruang maujud (fizikal).

             Berdasarkan pemerhatian, banyak kesilapan penggunaan sendi nama di dilakukan dalam penulisan bahasa Melayu. Mereka menggunakan di secara sewenang-wenanangnya atau tidak menepati fungsi sendi nama tersebut. Kesilapan penggunaan di dapat dikaitkan dengan beberapa faktor, iaitu:

a)                Kejahilan tentang fungsi di itu sendiri;
b)                Tidak memahami sepenuhnya fungsi di;
c)                Sikap acuh tidak acuh terhadap penggunaan di; dan
d)                Pengabaian penggunaan di.

Kejahilan tentang fungsi sendi nama di  berkemungkinan besar
berlaku kerana pelajar tidak didedahkan kepada fungsi penggunaan yang betul dalam penulisan. Mereka hanya berpandukan bahan penulisan yang pernah dibaca. Lalu, mereka menulis berasaskan pengalaman tersebut. Dengan kata lain, penulisan di tidak didasarkan pada pemahaman tentang fungsinya, tetapi hanya secara agak-agak atau ingatan daripada sumber yang tidak sahih. Maka , yang berlaku ialah “sebahagian betul, sebahagian salah.” 

            Ada juga pelajar yang tidak sepenuhnya memahami fungsi di. Mereka mungkin menggunakan di yang betul untuk menunjukkan hubungan tempat atau arah. Akan tetapi, mereka masih menggunakan di untuk menunjukkan masa atau waktu. Contohnya:

1)                Buku itu diletakkan di atas almari.

2)                *Di zaman dahulu, hanya mereka yang berada
dapat menyekolahkan anak.

            Ayat (1) betul, manakala ayat (2) salah kerana fungsi di tidak boleh merujuk kepada masa (iaitu zaman). Sendi nama yang sepatutnya digunakan dalam ayat tersebut ialah pada.

            Selain itu, sikap acuh tidak acuh terhadap penggunaan di pun menyebabkan berlakunya kesilapan dalam penggunaannya. Hal ini berlaku kerana pelajar tidak menitikberatkan penggunaan di. Misalnya, di bahagian awal penulisan, di digunakan mengikut fungsi yang betul, manakala di bahagian yang lain, di diselewengkan penggunaannya. Contohnya:

….. di sini (bahagian awal)
….. *disini (bahagian lain)

Hal ini menunjukkan ketidaktelitian pelajar dalam penggunaan
di. Bukan mereka tidak memahami fungsi di, tetapi sengaja tidak mengambil kisah tentang kesilapan yang dilakukan.

            Pengabaian penggunaan di merupakan gejala yang lebih serius daripada sikap acuh tidak acuh. Hal ini demikian kerana pengabaian yang dimaksudkan ialah pengguguran terus di dalam binaan ayat. Contohnya:

3.    *Barang itu disimpan dalam almari.

Sepatutnya di ditulis sebelum perkataan dalam. Ayat (3a) ialah ayat yang betul.

            3a.  Barang itu disimpan di dalam almari

            Untuk mengatasi masalah ini, peranan guru amat penting. Guru hendaklah sentiasa memberikan tunjuk ajar kepada pelajar tentang penggunaan di yang betul. Guru hendaklah memberikan kefahaman tentang fungsi di dengan cara menerapkan ke dalam ayat. Bukan sahaja contoh penggunaan di yang betul sahaja ditunjukkan, tetapi contoh penggunaan yang salah pun hendaklah diberikan supaya para pelajar benar-benar memahami fungsi di.  

            Oleh sebab itu, guru seharusnya tidak jemu untuk memberikan penjelasan tentang fungsi di walaupun berulang kali. Hal ini demikian kerana inilah satu-satunya usaha yang paling berkesan untuk membolehkan pelajar memahami fungsi di.
           
Di samping itu, guru seharusnya juga mempelbagaikan kaedah pengajaran. Guru hendaklah tidak sekadar menggunakan buku teks dalam pengajaran. Guru boleh menggunakan bahan lain, seperti akhbar dan majalah, untuk menarik perhatian pelajar. Dalam
pengajaran tatabahasa, kaedah gabung jalin boleh digunakan. Misalnya, semasa guru mengajarkan pemahaman, aspek tatabahasa pun boleh diselitkan, seperti meminta pelajar meneliti penggunaan di dalam petikan akhbar dan membetulkan kesilapan tersebut. 

            Sikap pelajar itu sendiri pun mustahak. Seseorang pelajar itu hendaklah menanamkan rasa tanggungjawab  ketika menulis supaya tidak berlaku kesilapan. Jika dia mengambil sikap sambil lewa, maka selama itulah dia akan melakukan kesilapan demi kesilapan. Hal ini begitu kerana kesilapan dapat dielakkan seandainya pelajar prihatin terhadap fungsi di yang sebenarnya.





( Pelita Bahasa, Jun 2003 )

No comments:

Post a Comment